Apel branży pozamiejskiego transportu publicznego do Ministra Insfrastruktury
Wykluczenie transportowe w Polsce stanowi poważny problem. Niestety, nadal jest wiele miejscowości, miasteczek, a nawet miast, do których dojazd transportem publicznym jest niemożliwy lub wyjątkowo utrudniony. Przeczytaj apel do Ministra Infrastruktury, którego jesteśmy sygnatariuszami.
Kolej w Polsce coraz bardziej wzmacnia swoją rolę i staje się swoistym transportowym kręgosłupem, jak w innych rozwiniętych komunikacyjnie krajach. Mimo tego, transport kolejowy NIE JEST I NIGDY NIE BĘDZIE 𝗮𝗻𝘁𝗶𝗱𝗼𝘁𝘂𝗺 𝗻𝗮 𝘄𝘆𝗸𝗹𝘂𝗰𝘇𝗲𝗻𝗶𝗲 𝘁𝗿𝗮𝗻𝘀𝗽𝗼𝗿𝘁𝗼𝘄𝗲.
Jeżeli szeroko rozumiany transport publiczny ma służyć wszystkim obywatelom, to niezbędne jest, aby wszędzie tam, gdzie nie dociera kolej, docierały autobusy.
Optymizmem napawa fakt, iż istnieją w Polsce obszary pozamiejskie, w których 𝗮𝘂𝘁𝗼𝗯𝘂𝘀𝗼𝘄𝘆 𝘁𝗿𝗮𝗻𝘀𝗽𝗼𝗿𝘁 𝘇𝗯𝗶𝗼𝗿𝗼𝘄𝘆 𝗳𝘂𝗻𝗸𝗰𝗷𝗼𝗻𝘂𝗷𝗲 𝗱𝗼𝗯𝗿𝘇𝗲 i nierzadko pełni funkcję dowozową do kolei. To obszary, gdzie udało się znacząco zmniejszyć lub zlikwidować zjawisko wykluczenia transportowego.
Stworzenie rozwiniętych siatek połączeń, nie byłoby możliwe lub byłoby znacząco utrudnione ze względów finansowych bez istnienia Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dzięki 𝗙𝗥𝗣𝗔 wiele samorządów w Polsce aktywnie i z odpowiednią pieczołowitością rozpoczęło organizowani komunikacji autobusowej na swoim terenie, czego korzyści odczuły miliony mieszkańców.
Niemniej jednak jeżeli nie zostaną podjęte stosowne działania, to organizacja autobusowego transportu pozamiejskiego, potocznie zwanego regionalnym, po kilku latach progresu znów wróci do etapu regresu, jaki przeżywał regionalny transport autobusowy od lat 90., a regres ten spowoduje zwiększanie się zjawiska wykluczenia transportowego.
𝗗𝗟𝗔𝗧𝗘𝗚𝗢 cała nasza 13 Sygnatariuszy (poniżej lista) wystosowała „𝗟𝗶𝘀𝘁 𝗼𝘁𝘄𝗮𝗿𝘁𝘆 śr𝗼𝗱𝗼𝘄𝗶𝘀𝗸𝗮 𝗽𝗼𝘇𝗮𝗺𝗶𝗲𝗷𝘀𝗸𝗶𝗲𝗴𝗼 𝘁𝗿𝗮𝗻𝘀𝗽𝗼𝗿𝘁𝘂 𝗽𝘂𝗯𝗹𝗶𝗰𝘇𝗻𝗲𝗴𝗼 𝗱𝗼 𝗠𝗶𝗻𝗶𝘀𝘁𝗿𝗮 𝗜𝗻𝗳𝗿𝗮𝘀𝘁𝗿𝘂𝗸𝘁𝘂𝗿𝘆”.
- Związek Powiatowo-Gminny „Grodziskie Przewozy Autobusowe”
- Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny
- Związek Powiatowo-Gminny Powiatu Żagańskiego
- Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny”
- „Koleje Małopolskie” sp. z o.o.
- Komunikacja Beskidzka SA
- Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o.
- MZK Żagań sp. z o.o.
- PKS Jarosław SA
- dr hab. Michał Wolański, prof. SGH
- Marcin Gromadzki Public Transport Consulting
- Stowarzyszenie Operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego „Polski PKS”
- Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe
Oto 5 kluczowych postulatów, które mogą przyczynić się do stabilizacji i dalszego rozwoju regionalnego transportu autobusowego:
- 𝗭𝗺𝗶𝗮𝗻𝘆 𝗼𝗿𝗴𝗮𝗻𝗶𝘇𝗮𝗰𝘆𝗷𝗻𝗲 𝘄 𝗙𝗥𝗣𝗔 – Czyli zmiany terminów naborów do FRPA, aby wyniki były ogłaszane na co najmniej dwa miesiące przed końcem roku. Obecne opóźnienia utrudniają planowanie i organizację przewozów.
- 𝗭𝗺𝗶𝗮𝗻𝗮 𝗸𝗼𝗹𝗲𝗷𝗻𝗼ś𝗰𝗶 𝗽𝗿𝘇𝘆𝘇𝗻𝗮𝘄𝗮𝗻𝗶𝗮 ś𝗿𝗼𝗱𝗸𝗼́𝘄 𝘇 𝗙𝗥𝗣𝗔 – zmiana priorytetów w przyznawaniu środków, aby większe organizacje, obsługujące większe obszary, miały pierwszeństwo.
- Z𝘄𝗶ę𝗸𝘀𝘇𝗲𝗻𝗶𝗲 𝗽𝘂𝗹𝗶 ś𝗿𝗼𝗱𝗸𝗼́𝘄 𝘄 𝗙𝗥𝗣𝗔 𝗱𝗹𝗮 𝗻𝗮𝗯𝗼𝗿𝗼́𝘄 𝘄𝗶𝗲𝗹𝗼𝗹𝗲𝘁𝗻𝗶𝗰𝗵 – potrzeba zwiększenia dostępnych środków, zwłaszcza w kontekście naborów wieloletnich, oraz usunięcie gmin jako możliwych beneficjentów.
- P𝗿𝘇𝗲𝗰𝗶𝘄𝗱𝘇𝗶𝗮ł𝗮𝗻𝗶𝗲 𝗹𝗶𝗸𝘄𝗶𝗱𝗮𝗰𝗷𝗶 𝗙𝗥𝗣𝗔
- 𝗭𝗺𝗶𝗮𝗻𝘆 𝘄 𝘂𝗹𝗴𝗮𝗰𝗵 𝘂𝘀𝘁𝗮𝘄𝗼𝘄𝘆𝗰𝗵