Rewolucyjne zmiany w FRPA – na to czekała branża

2025-01-22

Za nami posiedzenie sejmowego Zespołu ds. Wykluczenia Transportowego, które obfitowało w przyjemne niespodzianki. Wiceminister infrastrutury Stanisław Bukowiec zapowiedział realizację wielu postulatów naszego Stowarzyszenia. Mowa o zmianach, które znacznie poprawią jakość usług dla pasażerów na trasach dofinansowywanych z budżetu państwa.

Zapowiedziane przez przedstawiciela resortu usprawnienia dotyczą wielu kwestii, o których dyskutowaliśmy na I Konferencji „Transport Publiczny” w Wiśle. Chodzi m.in. o wprowadzenie kryteriów jakościowych podczas oceny wniosków (by największe szanse na finansowanie miały te projekty, które najlepiej będą odpowiadać potrzebom podróżnych). Inna będzie także kolejność zaspokajania wniosków – gminy nie będą mieć już priorytetu w przyznawaniu funduszy. Autobusy obsługujące „dopłatowe” linie będą obowiązkowo wyposażone w urządzenie GPS. To pozwoli lepiej kontrolować zasadność wypłaty dofinansowań, ale także jest szansą na zapewnienie podróżnym lepszej informacji pasażerskiej.

Z pozostałych planowanych zmian najistotniejszą jest to, że z dopłat FRPA będzie mogła także korzystać komunikacja miejska – ale tylko na odcinkach linii podmiejskich poza granicami miast. Spowoduje to z pewnością, że konieczne będzie zwiększenie budżetu FRPA, na co liczymy jako Stowarzyszenie.

Projekty ustaw w tej sprawie pojawią wiosną tego roku. Zmiany mają obowiązywać od 2027.


Zdjęcie ilustracyjne: Wikimedia Commons, Jacek Halicki, CC BY-SA 4.0.